Kuva: Liisan arkisto

Liisa Laine, MiNy, on seuratyön moniosaaja

"Nyrkkeily - omalla kohdallani yksi sana pitää sisällään paljon eri asioita ja tasoja.

Nyrkkeily on minulle enemmän kuin vain urheilulaji – se on elämäntapa, joka sisältää monia eri ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia. Se tarkoittaa mm. harrastamista, ohjaamista, suunnittelua, kirjallista työtä, kysymyksiin vastaamista, neuvomista, kohtaamisia, kuulumisten vaihtoa, naurua ja monia käytettyjä tunteja, joita ei lasketa.

Alusta lähtien vuodesta 2012 se on tarjonnut minulle tilaisuuden kehittää fyysistä kuntoani ja haastaa itseni oppimaan jatkuvasti uutta. Nyrkkeilyharrastukseni on tuonut elämääni ystäviä, ja yhdessä meitä yhdistää intohimo nyrkkeilyä kohtaan. Itse asiassa, nyrkkeilyn parissa kohtasin myös nykyisen aviopuolisoni.
Vuodet ovat muuttaneet nyrkkeilyharrastustani, sillä liikunnan ohella olen syventynyt myös seuratoimintaan. Vuonna 2014 aloitin ohjaajana, ja sittemmin olen ollut mukana niin paikallisella kuin valtakunnallisellakin tasolla kehittämässä nyrkkeilyseurojen toimintaa. Kuulun Liiton Harrastevaliokuntaan, joka tekee tärkeää työtä järjestäessään ja kehittäessään mm. alueellisia kuntonyrkkeily- ja Vilperi-Box -ohjaajakoulutuksia.  Tämän vuoden alusta otin vastaan uuden haasteen ja toimin nyt seurassani puheenjohtajana

Seurassamme on vahvaa osaamista ja kokemusta, joka auttaa minua uudessa tehtävässäni toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla meidän oman seuramme ja koko lajin hyväksi.  ella tavalla meidän oman seuramme ja koko lajin hyväksi.

"Mielestäni seuratyö ansaitsisi enemmän arvostusta osakseen"

Puheenjohtajan iloinen tehtävä: Kultahanska Turnauksen parhaiden palkitsmeinen. Kuva: MiNy

Mielestäni seuratyö ansaitsisi saada enemmän arvostusta osakseen. Seuroissa työtä tehdään rakkaudesta lajiin, vapaaehtoiset toimivat omasta halusta toimia liikunnan ja harrastajien parissa.  Näen, että meillä on seuratyössä mahdollisuus innostaa liikkumaan, antaa kipinä, joka parhaassa tapauksessa kantaa elämän ajan.

Meillä on mahdollisuus kohdata ja antaa kokemus nähdyksi tulemisesta, huomata hyvä ja sanoa se ääneen. Meillä on mahdollisuus kannustaa jatkamaan ja yrittämään. Me voimme tarjota mahdollisuuden kehittyä nyrkkeilyssä, lajissa, jota voi harrastaa läpi elämän. Harrastajan näkökulmasta on yksittäinen harjoitus, harjoitusviikko, kuukausi ja kausi. Pidetään tauko, lomaillaan ja palataan uuden kauden alkaessa takaisin. Siellä tavataan tuttuja harrastajia ja ohjaajia, se tuo myös turvallisuuden kokemuksen, vaikka maailmassa tapahtuu ikäviä asioita. Seurassa meillä on mahdollisuus nähdä toiminnan vaikutuksia yksittäisessä harjoituksessa, sen lisäksi meillä on mahdollisuus olla vaikuttamassa tulevaisuuteen.

Teksti: Liisa Laine