Nyrkkeilyseurat mukaan lasten liikuttamiseen

19.6.2024

Meissä on muutosvoimaa - yhdessä! Kuva: Kotkan Voimailijat ry.

Suomen Nyrkkeilyliitto otti osaa Olympiakomitean kyselyyn lasten liikunnan ja urheilun tilasta. Tulokset ovat hätähuuto suurille muutostarpeille. Myös nyrkkeilyssä.

Miksi muutos tarvitaan?

Kansallinen Liitu-tutkimus valaisee synkän todellisuuden: lasten aktiivisuus vähenee ja paikallaanolon määrä kasvaa. Vain 36 prosenttia 7–15-vuotiaista lapsista saavuttaa kansallisen liikkumissuosituksen. Lisäksi tutkimukset osoittavat, että lasten harrastamisen aloittamisikä on varhaistunut. Samoin on valitettavasti aikaistunut myös seuratoiminnan lopettamisen ajankohta. Varhaisen harrastustoiminnan aloittamisen lisäksi keskittyminen yhteen lajiin tapahtuu yhä aikaisemmin. Mikään näistä trendeistä ei ole tutkimustiedon valossa positiivinen asia liikunnalliseen elämäntapaan kiinnittymiselle, liikunnallisten taitojen oppimiselle eikä huippu-urheilu-uran luomiselle

Nyrkkeilyliitto mukana muutoksessa

36 lajiliittoa on nyt sitoutunut olemaan mukana ottamassa uutta suuntaa lasten urheiluun. Myös Nyrkkeilyliitto. Lajiliittojen on nyt kysyttävä itseltään: mitä voimme tehdä kääntääksemme huolestuttavan trendin.

Urheilujärjestelmän on vastattava tähän haasteeseen yhdessä perheiden, koulujen, kuntien ja koko yhteiskunnan kanssa. Muutos on tehtävä nyt ja se tehdään yhdessä. Meidän on tarkasteltava ja tarvittaessa muutettava alle 12-vuotiaiden lasten urheilun käytänteitä lapsen näkökulmasta.

Lasten urheiluun vaikuttaviksi keskeisiksi toiminnan osa-alueiksi kuuluvat mm. kilpailujärjestelmät, harjoitustapahtumat, valmennus- ja koulutusjärjestelmät sekä harrastamisen kustannukset.

– Prosessissa etsimme suuntaviivoja mm. lasten liikunnan määrän lisäämiseen, kilpailujärjestelmiin, usean lajin samanaikaisen harrastamisen esteiden poistamiseen, kustannuksiin, lasten urheilun valmennusosaamiseen ja arvostukseen, toteaa prosessia vetävä Juha Sten Olympiakomiteasta innostuneesti.

BOX - työ alkaa nyt

Urheilujärjestöt aloittavat yhdessä kriittisten tekijöiden tunnistamisen muutoksen vauhdittamiseksi. Yhteisessä prosessissa lajiliitot auttavat toinen toisiaan kehittämään lasten urheilua. Jokaisen lajin oma prosessi etenee lajin määrittelemällä aikataululla ja liitot ovat nimenneet prosessiin oman vastuuhenkilönsä. Osa lajiliitoista on aloittanut työnsä jo aiemmin ja tuo kokemuksensa tähän yhteiseen prosessiin.

Aikataulu ja teemat:

• Suomen Voimisteluliitto ry
  • Suomen Olympiakomitea ry

Lue koko tiedote Olympiakomitean sivuilta >>

Vilperi Boxing opettaa nyrkkeilyä lapsille leikin ja monipuolisen liikkumisen kautta. Kuva: Kotkan Voimailijat ry.